woensdag 3 mei 2017

UPDATE! Patroon van de Vrolijke vlaggetjes.

Nadat ik een aantal berichtjes kreeg over het patroon heb ik de vlaggetjes nog een keer gehaakt en idd, het patroon wat ik had uitgeschreven klopte niet helemaal.
Bij deze het aangepaste patroon.


Het is alweer een hele tijd geleden dat ik iets geplaatst heb...
Ik moet zeggen...het schiet er vaak bij in.
Niet dat ik stil zit, maar het komt er gewoon niet meer van.

Ik kreeg 2x vlak achter elkaar een mailtje van mensen die graag het patroon van de vrolijke vlaggetjes wilden. 
Die moest ik eerst nog uitschrijven, ik had het wel in klad maar bij deze is het nu gebeurd.


Hier is tie dan: 


Nodig:  Restjes garen in vrolijke kleurtjes
              Stopnaald

Patroon:

·      2 lossen (l)
·         2 vasten (v) in de 2e l, keer
·        3 l, 1 stokje (stk) in de 1e v, 1 stk, 2 stk , keer
·         3 l,1 stk in 1e stk, stk in de volgende  tot het einde van de toer, 2 stk, keer
·         Herhaal toer 4 tot de 9e toer, keer (18 steken)
·        3 l, 1 stk in de 1e steek, 8 stk, 2 l, sla 1 stk over, 7 stk, 2 stk in de keerlosse, keer 
·        3 l, 7 stk, 2 stk overslaan, 3 l, 1 v in de lossenboog, 3 l, 2 stk overslaan, 8 stk, keer
·         3 l, 6 stk, 3 l, 1 v in de lossenboog, 3 l, 1 v in de volgende lossenboog, 3 l, 1 v in de volgende lossenboog, ( totaal 3 lossenboogjes) 2 stk overslaan, 7 stk, keer
·         3 l, 5 stk, * 3 l, 2 stk overslaan,  1 v in de lossenboog*,  herh *-* 3x, (totaal 4 lossenboogjes), 2 stk overslaan 6 stk, keer
·       3 l,  8 stk, 2 stk in de lossenboog, * 3 l, 1 v in de lossenboog *, herh *-* 2x,  2 stk in de volgende lossenboog, 7 stk, keer
·       3 l,   9 stk, 2 stk in de lossenboog, 3 l, 1 v in de lossenboog, 3 l, 1 v in de volgende lossenboog, 2 stk in de volgende lossenboog,  10 stk, keer
·         3 l, 12 stk, 2 stk in de lossenboog, 2 l, 2 stk in de lossenboog, 13 stk, keer
·         3 l, 15 stk tot de lossenboog, 2 stk in de lossenboog, 16 stk tot aan het eind van de toer, keer
·        3 l, stk in de 1e stk, stk tot aan het eind van de toer 2 stk in de keerlosse, keer
·         3 l, 1 stk * 2 l, 2 stk overslaan, 1 stk *, herh *-* tot aan het eind, 2 stk in de keerlosse, afhechten.

Rand:

·         Haak in het boogje van de keerlossen en begin waar je geëindigd bent met het vlaggetje.
·         * 1v, ½ stk, 1 stk, 2 l, 1 stk,  ½ stk, 1v, 1 l*, herh *-* tot en met de punt, haak verder aan de andere kant en zorg dat je in de zelfde toer haakt anders is het niet symetrisch, hecht af.

Ik hoop dat het nu klopt anders hoor ik het graag.
Ik zie graag jullie resultaat van het patroon.

Als jullie dit op jullie blog, fb, instagram zetten willen jullie dan een linkje doen naar mijn blog? Dat zou fijn zijn.


Veel succes!
  

27 opmerkingen:

  1. Ik word zo vrolijk van deze vlaggetjes! Bedankt voor het delen van het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een vrolijke vlaggenlijn! Bedankt voor het patroon, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi ontwerp. Dankjewel voor het patroon! Ik zal een linkje naar je patroon delen op Haakinformatie.
    Nog een hele fijne zondag!
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk, dank je wel, ik heb m gedeeld op mijn blog, mét verwijzing naar de jouwe: http://mandalada1.blogspot.nl/p/haaksels-en-zo.html
    hartelijke groet.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben aan dit patroon begonnen. Ik kom er niet uit. Ik heb het idee dat het niet klopt. Echt jammer, want ik vind het vlaggetje erg mooi/leuk. Heb je er al reacties gehad van anderen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Groetsels, waar kom je niet uit? Misschien kun je me even een pb sturen met foto? Dan kan ik je vast helpen.
      Groetjes..

      Verwijderen
  6. Ik heb hem ook gehaakt, kwam er in het begin ook niet helemaal aan uit, komt denk ik doordat in het begin staat 1 stokje in de eerste steek, dat staat er niet meer vanaf rij 10, maar ik doe dat dan wel, in rij 11 staat 7 stokjes, dat moeten er volgens mij 10 zijn, inclusief de 3 lossen? Rij 12 klopte volgens mij ook niet, vanaf 13 dan weer wel, of ik lees het verkeerd, dat kan natuurlijk ook ;)
    In ieder geval bedankt voor het patroontje!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Monique, de 3 lossen aan het eind van de toer zijn mijn "keerlossen". Die horen dan eigenlijk alweer bij de volgende toer. Misschien dat je daarom niet uitkomt? Ik zal het vlaggetje nog een keer haken volgens dit patroon. Het kan best zijn dat ik het toch niet helemaal goed heb opgeschreven. Laat je nog even weten hoe jou vlaggetjes zijn geworden?

      Groetjes, Agnes.

      Verwijderen
  7. Gebruik je katoen of wol?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb voor deze vlaggetjes restjes katoen gebruikt. Katoen kun je goed opspannen waardoor je een mooie vorm in je vlaggetje krijgt. Maar je kunt ook wol gebruiken hoor, alleen kun je ze dan niet zo goed opspannen. Succes.

      Verwijderen
    2. Ik ga ook katoen proberen. Het lijkt me wat mooier

      Verwijderen
    3. Jammer... patroon klopt niet

      Verwijderen
  8. Ik zit je patroon in een schema te tekenen, en inderdaad bij toer 10 klopt het niet. Dan zouden we volgens jouw beschrijving 21 stokjes moeten hebben in toer 9 (1 in de eerste, dan 10, 1 overslaan, en nog 9. De 2 in de keerlosse nog niet meegerekend). Maar ik kom maar op 16 uit. Dus na de 2 lossen en 1 overslaan heb ik er maar 4 meer over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het patroon aangepast. Ik hoop dat het nu klopt, anders hoor ik het graag. Succes.

      Verwijderen
  9. Hoi hoi,

    Wat een geweldig leuke vlaggen zijn het geworden.
    Sinds een tijdje ben ik bezig met vlaggen haken voor het wereldrecord langste gehaakte vlaggenlijn, waarbij we dus een record willen breken voor het goede doel. En dat is voor De Nije Stichting.

    https://www.denijestichting.nl/het-nije-huis/nieuws/Recordpoging-Langste-gehaakte-vlaggetjeslijn

    Nu heb ik al een aantal patronen uitgewerkt voor de camera. Zo heb ik ook de vraag gekregen of ik jouw patroon uit kan werken voor de camera. Ik wil dit natuurlijk niet doen zonder dat ik daar toestemming voor heb.
    Dus bij deze de vraag of ik jouw patroon uit mag werken voor de camera en op Youtube mag zetten.

    Met vriendelijke groet,

    Wendy Swenne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier is de link voor de Vrolijke Vlaggetjes!
    ruby888

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heeft er iemand een tekening? Ik snap hier helemaal niks van... een tekening zou zeer handig zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, sorry ik heb hier geen tekening van. Het beste kunt u, al hakend het patroon lezen. Succes.

      Verwijderen

  12. I have read emails from people who want the format of a gay flag twice, but I do not know about it. I want to cancel my first registration.

    สมัครบาคาร่า

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I am really impressed with your blog that good idea and beautiful

    Gclub

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hieronder heb ik uitgeschreven hoe ik je vlaggetje nu maak (aan het einde van iedere toer staat tussen haakjes het aantal steken van die toer).

    Keer aan het eind van iedere toer.

    Haak 4 lossen
    Toer 1: Haak in de eerste losse 2 stokjes (dan heb je 3 stk in totaal, want de overgeslagen 3 lossen tellen als eerste stokje)
    Toer 2: Haak 3 lossen (=eerste stokje) en haak in de eerste steek nog 1 stokje, in de volgende steek 1 stokje en in de laatste steek 2 stokjes (5 )
    Toer 3: Haak 3 l (= eerste stokje) en in de eerste steek nog 1 stk. Daarna in iedere volgende steek 1 stk. In de laatste steek 2 stk (7)
    Toer 4 t/m 9: Herhaal toer 3 (Je hebt aan het eind van de 9e toer 19 steken)

    Toer 10: 3 l (=1e stk), in de eerste steek nog 1 stk. Daarna in iedere volgende steek 1 stk tot je in totaal 10 stokjes hebt. Dan 1 l, sla 1 stk over, en vervolgens weer in iedere volgende steek 1 stk, 2 stk in de laatste steek (aan beide zijden van het gaatje heb je dan 10 stokjes)
    Toer 11: 3 l (=1e stk), in de eerste steek nog 1 stk. Daarna in iedere volgende steek 1 stk tot je in totaal 9 stokjes hebt. Dan drie l, sla 2 stk over, 1 v in de lossenboog, weer 3 l, sla 2 stk over, en vervolgens weer in iedere volgende steek 1 stk, 2 stk in de laatste steek (aan beide zijden van het gaatje heb je dan 9 stokjes)
    Toer 12: 3 l (=1e stk), in de eerste steek nog 1 stk. Daarna in iedere volgende steek 1 stk tot je in totaal 8 stokjes hebt. Dan drie l, sla 2 stk over, 1 v in de lossenboog, weer 3 l, 1 v in de tweede lossenboog, 3l, sla 2 stk over, en vervolgens weer in iedere volgende steek 1 stk, 2 stk in de laatste steek (aan beide zijden van de drie gaatjes heb je dan 8 stokjes)
    Toer 13: 3 l (=1e stk), in de eerste steek nog 1 stk. Daarna in iedere volgende steek 1 stk tot je in totaal 7 stokjes hebt. Dan drie l, sla 2 stk over, 1 v in de lossenboog, weer 3 l, 1 v in de tweede lossenboog, weer 3 l, 1 v in de derde lossenboog, 3l, sla 2 stk over, en vervolgens weer in iedere volgende steek 1 stk, 2 stk in de laatste steek (aan beide zijden van de vier gaatjes heb je dan 7 stokjes)
    Toer 14: 3 l (=1e stk), in de eerste steek nog 1 stk. Daarna in iedere volgende steek 1 stk tot je in totaal 8 stokjes hebt, dan 2 stk in de eerste lossenboog. Dan drie l, 1 v in de volgende lossenboog, weer 3 l, 1 v in de volgende lossenboog, weer 3 l, 2 stk in de laatste lossenboog, en vervolgens weer in iedere volgende steek 1 stk, 2 stk in de laatste steek (aan beide zijden van de drie gaatjes heb je dan 10 stokjes)
    Toer 15: 3 l (=1e stk), in de eerste steek nog 1 stk. Daarna in iedere volgende steek 1 stk tot je in totaal 11 stokjes hebt, dan 2 stk in de eerste lossenboog. Dan drie l, 1 v in de volgende lossenboog, 3l, 2 stk in de laatste lossenboog, en vervolgens weer in iedere volgende steek 1 stk, 2 stk in de laatste steek (aan beide zijden van de drie gaatjes heb je dan 13 stokjes)
    Toer 16: 3 l (=1e stk), in de eerste steek nog 1 stk. Daarna in iedere volgende steek 1 stk tot je in totaal 14 stokjes hebt, dan 2 stk in de eerste lossenboog. Dan 1 l, 2 stk in de laatste lossenboog, en vervolgens weer in iedere volgende steek 1 stk, 2 stk in de laatste steek (aan beide zijden van nog maar één gaatje heb je dan 16 stokjes)
    Toer 17: 3l (= eerste stokje) en in de eerste steek nog 1 stk. Daarna in iedere volgende steek 1 stk tot je in totaal 16 stokjes hebt, dan 1 st in de lossenboog, en vervolgens weer 1 stk n iedere steek, 2 stk in de laatste steek (35)

    Toer 18: 3l (= eerste stokje) en in de eerste steek nog 1 stk. Daarna in iedere volgende steek 1 stk. In de laatste st 2 stk (37)
    Toer 19: 3l (= eerste stokje) en in de eerste steek nog 1 stk. Dan * 2 l, 2 steken overslaan en in de volgende steek 1 stk *, in de laatste steek 2 stokjes. Deze laatste toer heeft dan 12 gaatjes. Hecht af.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi, dit stukje had ik als inleiding boven mn vorige reactie geplaatst, maar er ging iets mis:
    ik vind deze vlaggetjes heel erg leuk!
    Ik vond het wat onhandig in je beschrijving dat iedere toer een even aantal steken heeft terwijl er een patroon in het midden zit. Daarom heb ik een aanpassing gezocht waarbij iedere toer een oneven aantal steken heeft, dat vond ik op https://byclaire.eu/gehaakt-vlaggenlijntje/. Daar staat ook een haakschema bij voor degenen die dat prettig vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En wat het randje betreft vind ik de uitleg op youtube van Wendy Swenne inderdaad heel handig ( https://youtu.be/LceXOO6Bcas , vanaf 25 minuten).
    Ik ben alleen begonnen in de één na laatste toer, want door de gaatjestoer moet aan het eind het lint gewoven worden en dan lijkt het me niet mooi als daar een randje zit. Ik hen om de toer een golfje gehaakt. Ik heb me gehouden aan het youtubefilmpje van Wendy Swenne, zij haakt niet zoals jij een losse tussen de golfjes. Dus dan wordt het: * 1v, ½ stk, 1 stk, 2 l, 1 stk,  ½ stk, 1v, *, 1 toer overslaan, herhaal * * tot en met de punt, haak verder aan de andere kant en zorg dat je in de zelfde toer haakt anders is het niet symetrisch, hecht af. Ik heb dan 9 golfjes aan iedere zijkant plus 1 golfje in de punt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij toer 11 moet staan: (aan beide zijden van de twee gaatjes heb je dan 9 stokjes)
    En bij toer 15: (aan beide zijden van de twee gaatjes heb je dan 13 stokjes)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je berichtje. Groetjes, Agnes.

http://shabbyblogs.com/storage/old/IsabelleM.jpg