woensdag 27 november 2013

Kerstbomen vouwen.

Op Welke.nl zag ik steeds deze mooie en simpele kerstboom voorbij komen.

Simpel maar mooi.

Omdat er niet echt een beschrijving bij staat hoe het moet, heb ik het zelf maar uitgevogeld.

Ik heb muziekpapier gebruikt, maar het kan natuurlijk ook van oude boeken met vergeelde bladen.


De cirkel die ik gebruikt heb is groot genoeg voor een ansichtkaart. 


Je kunt hem natuurlijk groter maken. Als je hem kleiner maakt dan wordt de boom erg smal en is de verhouding een beetje weg.
Ik heb een diameter van 16.5 cm. gebruikt. (een gebaks bordje als mal, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een passer gebruiken....)



Knip de cirkel doormidden.
Leg de halve cirkel met de ronde kant naar rechts.
Vouw de rechterkant op ong. 7 cm naar links en zorg dan dat hij uitkomt op 3 cm van de rechte kant.
( zie foto, mijn lijntjes zijn niet zo recht.....wie weet een mooi fotobewerkingsapp die dit wel kan?)


 Dan vouw je de linkerkant naar de rechterkant en zorg je dat de punt waar je mee begint iets over de rechte kant steekt. ( zo krijg je een "boom" model)
Zorg er daarbij voor dat de bovenkant van je omgevouwen deel samen komt met de punt van de boom.
(zie de zwarte lijn in de foto)


Vouw nu als laatste de rechterkant weer naar de linkerkant en zorg er weer voor dat je iets over de lijn gaat i.v.m het 'boom' model.


Als stam heb ik een stukje kerstlint gebruikt. Maar dat kan natuurlijk van alles zijn, papier, lint, kant, viltstift, stukje boomschors....







Ik heb 3 verschillende kleuren karton gebruikt, maar ben er nog niet helemaal uit welke kleur ik zal kiezen.
 De onderste is mat glitter karton.
De rode en groene zijn weer zo traditioneel, niet dat daar iets mis mee is hoor....


Fijne avond.





11 opmerkingen:

  1. Dank je wel Agnes! Ik heb ze ook vaker gezien, maar had geen tijd/zin om het uit te zoeken. Je hebt een heel mooie en duidelijke omschrijving gemaakt. Deze gaan op mijn pinterestbordje :-) Mooie kaarten heb je zo gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind rood erg mooi eronder. Bedankt voor het delen van dit super leuke en eenvoudige idee! Ik heb nog muziekpapier liggen, wellicht als ik er aan toe kom ;)

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er leuk uit! En zo eenvoudig!

    X Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie blog ik hebt u gevonden via andere haakster..ik zal meer bezoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ken ze en ze vind het mega gaaf maar nog nooit een beschrijving erbij dank je wel

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vind alle 3 de kleuren leuk maar de rode springt er helemaal uit

      Verwijderen
  6. Leuk dat je me (blijft) volgen.
    Ik heb vorige week ook net deze kerstbomen gevouwen. Is erg leuk geworden met muziekpapier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een eenvoudig, maar leuk idee. Ik heb veel bladmuziek liggen nog (maar wel op de vliering ben ik bang...).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb de boom ook gebruikt. Mijn cirkel is 17 cm. Ik heb de bomen op mijn zelfgeschept papier geplakt, en er geen stam ondergezet. Binnenkort toon ik ze op mijn blog. Want niet al mijn kaarten zijn al toegekomen... Maar op dat muziekpapier vind ik ze ook heel mooi!

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke boom, reproductie door mijn dochter straks ;-)

    Gratis fotobewerkingsprogramma (op MS Windows) die rechte lijnen kan tekenen: paint.net ( http://www.dotpdn.com/downloads/pdn.html )

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je berichtje. Groetjes, Agnes.

http://shabbyblogs.com/storage/old/IsabelleM.jpg