zondag 8 september 2013

Muziekpapier.

Op de rommelmarkt heb ik een aantal oude muziekboeken gekocht, met de bedoeling om er een keer wat van temaken.
Op het WWW, Welke.nl  en natuurlijk Pinterest.com  kwam ik allerlei leuks tegen om van muziekpapier te maken.



Eerst wilde ik er een soort van pijltjes/punten van maken. Het is niet helemaal gelukt maar het kan er mee door..... Vroeger kon ik ook nooit pijltjes maken voor in de blaaspijp.......op de een of andere manier kon ik dat niet, ik kreeg er nooit een mooie scherpe punt aan.




Nu dus nog steeds niet echt.....Blijven oefenen dus....


Maar je kunt meer met dit mooie papier.
Mijn collega gaf een feestje omdat ze 10 jaar getrouwd was, en natuurlijk moet het kadootje mooi verpakt worden.
Ik heb dus een zakje gemaakt waar het kadootje mooi inpast.

Via het blog gras tussen je tenen kwam ik een makkelijke tutorial tegen.

Ik heb het iets aangepast, omdat ik de "naad" aan de achterkant niet leuk vond.
Ook de plakbandjes heb ik vervangen door lijm.
En ik heb ze groter gemaakt. Het formaat wat zij gebruikte vond ik toch wel wat priegelig, ook omdat je eigenlijk even je hand in het zakje moet doen om de bodem in vorm tekrijgen.



Hieronder komt de tutorial hoe ik het heb gedaan:


 1. Nodig: muziekpapier, schaar, lijm en mooie lintjes.



2. Neem een A4 vel van het muziekpapier en vouw aan de onderkant een randje van 1,5 cm om.



3. Doe een beetje lijm op het randje en vouw de bovenkant van het papier erop. Goed aandrukken zodat het niet weer loslaat. Hier zie je straks niets meer van omdat het in de zijvouw komt. Druk het papier nu goed plat.



4. Vouw de onderkant 4 cm om.



5. Vouw het open en druk de zijkanten naar binnen. Goed de vouwlijnen op elkaar.



6. Doe een beetje lijm op de bovenkant en vouw eerst de onderkant, en daarna de bovenkant dicht.
Je kunt evt. nog een soort van kartonnetje eronder plakken voor de stevigheid. Dit kan ook aan de binnenkant.



7. Vouw de zijkanten 1,5 cm om en maak een scherpe vouw.



8. Druk nu de vouw die je bij 7 gemaakt hebt voorzichtig naar binnen en de andere 2 vouwen naar buiten.



9. Maak het zakje goed plat en ga er goed over met bv. lineaal, zodat de vouwen scherp worden.
Druk daarna de onderkant naar boven, dit is een beetje een geprigel om het netjes in de vouw tekrijgen.



10. Vouw de bovenkant ongeveer 5 cm om en maak 2 gaatjes.
Je kunt dit doen met een perforator, maar zelf vind ik dat de gaatjes dan tever uit elkaar staan.
Ik heb even gemeten waar de gaatjes moesten komen en heb daarna per gaatje geperforeerd.



11. Een mooi lintje er door en klaar is je muziekpapier zakje.



Je kunt de zakjes natuurlijk zo klein en zo groot maken als je zelf wilt.
Let er wel op dat als je bv. een fles wijn je de onderkant breder om moet vouwen, anders staat de fles er niet mooi in. Maar dat moet je zelf even uitproberen met bv. krantenpapier.....zit nu net te denken dat krantenpapier ook wel leuk is om zakjes mee te maken, hihi. 

Maar om even terug te komen op het zakje van het blog  gras tussen je tenen, zo zie je dus geen naden en plakband.

Succes, en als er nog vragen zijn: stel ze gerust, samen komen we er vast wel uit.

5 opmerkingen:

  1. Heel erg leuk gedaan Agnes en bedankt voor de uitleg!!! Het zijn echt leuke zakjes geworden!

    Heb zelf al wel eens envelopjes gevouwen van muziekpapier, dat is ook leuk om te doen.

    Fijne dag! Groetjes, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de zakjes super. Bedankt voor je uitleg. Succes met punten krijgen aan je cones

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de zakjes super. Bedankt voor je uitleg. Succes met punten krijgen aan je cones

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg leuk, maar ik denk niet dat mijn echtgenoot het goed vindt als ik dit met zijn collectie bladmuziek ga doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Krak zegt mijn hart, bij het zien van die intacte muziekpartituren die als knutselmateriaal gebruikt worden. Je resultaten zijn heel tof hoor, maar ik vind het dus echt gruwelijk als nog perfect goede partituren als knutselmateriaal gebruikt worden. Het is trouwens een pianoboek waar ik als tiener ook nog heel wat stukken uit gespeeld heb....
    Maar eerlijk is eerlijk: je hebt er mooie knutsels van gemaakt. Toch zou ik me prettiger voelen moest je het uit krantenpapier maken ;)
    'n vrolijk groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je berichtje. Groetjes, Agnes.

http://shabbyblogs.com/storage/old/IsabelleM.jpg